Liikennelaskennat ja nopeusmittaukset Lempäälän tieverkolla
Katu- ja maantieverkolla esiintyvää liikennemäärätietoa voidaan kaupunkisuunnittelussa hyödyntää moneen tarkoitukseen. Nykypäivän liikenneteknologia mahdollistaa määrällisen tiedon lisäksi mm. ajonopeuksien sekä ajoneuvotyypin mittaamisen. Ajantasaista liikennelaskentatietoa kerätään Lempäälässä säännöllisesti, jotta liikenneympäristöä voidaan tulevaisuudessa kehittää turvallisempaan sekä sujuvampaan suuntaan. Kunnalla on käytössään nopeusnäyttöjä sekä liikennelaskimia, joita käytetään esimerkiksi liikenteen rauhoittamiseen liittyvien toimenpiteiden kartoittamisessa.

Liikennemäärätiedon kerääminen ja seuranta ovat nykypäivänä tärkeä osa kaupunkiympäristön liikennejärjestelyjen kehitystä. Uusia liikenneväyliä suunniteltaessa on oleellista muodostaa käsitys kaikkien katualuetta käyttävien kulkumuotojen päivittäisestä määrästä nykytilanteessa sekä arvioida vaikutuksia liikennemäärien kehitykseen hankkeiden toteutuessa. Liikennemäärätietoa hyödyntämällä voidaan varmistua siitä, että suunniteltava liikenneväylä tai -alue tulevat todelliseen tarpeeseen ja suunnitteluratkaisuillaan palvelevat kasvavia käyttäjämääriä. Laskentatietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi asemakaavoituksessa, katusuunnittelussa sekä strategisten kasvutavoitteiden toteutumisen seurannassa.
Moottoriajoneuvojen, jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden päivittäisten liikennemäärien lisäksi liikenteestä voidaan mitata ajonopeutta sekä ajoneuvojen pituutta. Kaduilla esiintyvien ajonopeuksien mittaamisella arvioidaan alueen liikenneturvallisuuteen liittyviä seikkoja, kuten vallitsevan nopeusrajoituksen noudattamista ja uusien ajohidasteiden toteuttamistarvetta. Ajoneuvotyypit pystytään erottelemaan laskentatietojen perusteella toisistaan ja kategorisoimaan esimerkiksi henkilöautojen, kaksipyöräisten sekä raskaiden ajoneuvojen mukaan.
Koneelliset liikennelaskimet antavat luotettavimman tuloksen
Kunta suorittaa säännöllisin väliajoin katuverkolla esiintyvien liikennemäärien sekä ajonopeuksien seurantaa. Laskentoja on aiempina vuosina tehty käsin tehtävinä laskentoina sekä koneellisina laskentoina. Koneellisia laskentoja voidaan tehdä esimerkiksi mikroaaltotutkan, induktiosilmukan tai kameran avulla. Koneellisen laskentateknologian yleistyessä käsin laskennat ovat usein jääneet vähemmälle, mutta niillekin löytyy edelleen omat käyttötarpeensa. Esimerkiksi liikenteen ruuhkahuippulaskennat ovat usein kätevintä suorittaa käsin laskettuna sellaisissa paikoissa, joissa ei ole odotettavissa vilkasta liikennettä. Ajonopeusmittauksia suoritetaan yleensä ajonopeuksien esittämiseen valmistetuilla näyttötauluilla, jotka kertovat tienkäyttäjälle välittömästi mitatun ajonopeuden vapaamuotoisen viestin tai hymynaaman kanssa. Nopeusnäytöt kykenevät laskemaan molempia ajosuuntia, vaikka näyttötaulu osoittaisikin vain toiseen suuntaan.

Kunnassa kerättävää liikennemäärätietoa käytetään suunnittelun lisäksi valtionavustusten raportointiin sekä liikenteenrauhoittamistoimenpiteiden määrittämiseen. Lempäälän kunta on saanut liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kävelyn ja pyöräilyn valtionavustusta useaan kohteeseen viimeisten vuosien aikana. Valtionavustetut kohteet vaativat myös vuosittaista käyttäjämäärien seurantaa, jotta hankkeen vaikutuksia voidaan arvioida mahdollisimman totuudenmukaisesti. Lisääntyneet jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttäjämäärät usein kertovat, että uuden väylän toteutus oli kannattavaa. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden laskentoja suoritetaan usein käsin laskentana tai mikroaaltolaskimella.
Jalankulun ja pyöräilyn laskentoja on myös mahdollista toteuttaa kiinteiden laskentapisteiden toimin. Nämä ovat yleisiä monissa suomalaisissa pyöräilykaupungeissa ja ne antavat käyttäjilleen reaaliaikaista tietoa mitattavan tien liikennemääristä, esimerkiksi vuorokauden aikana kulkeneiden määrän kyseisen laskentapisteen kautta. Automaattiset laskentataulut toimivat yhdessä pyörätielle asennettavan induktiosilmukan kanssa. Katuverkolla tehtäviä liikennelaskentoja hyödynnetään myös liikenteen rauhoittamista koskevien kuntalaisaloitteiden käsittelyssä sekä niiden pohjalta toteutettavien toimenpiteiden määrittelyssä.

Pirkanmaan ELY-keskus suorittaa myös vuosittaista ajonopeusseurantaa siirrettävillä nopeusnäyttötauluilla Lempäälässä kulkevien maanteiden (mm. Viialantie, Tampereentie sekä Pirkkalantie) varrella. Maanteiden ylittäviä suojateitä käytetään usein koululaisreitteinä, jolloin liikennekäyttäytyminen suojateiden läheisyydessä on hyvin tärkeää laskentatietoa.
Vuonna 2025 laskentoja useassa eri kohteessa
Kesän ja syksyn 2025 aikana liikennelaskentoja suoritetaan kunnan toteuttamana useissa kohteissa ympäri Lempäälää. Vuonna 2024 laskentoja tehtiin mm. Kiviahossa, Vanattarassa sekä Lempoisten koulun ohittavalla Koulutiellä. Vuoden 2025 laskentakohteisiin lukeutuvat Vanha Hervannantie, Miemolantie, Urheilukatu, Moisionaukea sekä Kylmäkorventie. Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmasta valtionavustettujen hankkeiden osalta seurantaa tehdään Telkäntaipaleen ylikulkusillalla sekä Höytämön yhteiskadulla. Lisäksi laskentoja saatetaan tehdä muissa pienemmän seurantatarpeen kohteissa.
Lisätietoja:
Valtteri Partanen
Liikenneinsinööri
p. 044 481 1804