Kunnat tuottavat itse Suomen laajimman avoimen digitaalisen oppimateriaalin
Tampereen kaupunkiseutu opettajineen vie osana ”Aivot yhdessä käyttöön” – hanketta 3.–6.-luokkien ympäristöopin verkkoon. Näin laajaa avointa digioppikokonaisuutta ei ole Suomessa aikaisemmin tehty. Materiaalia tuottaneet opettajat kannustavat nyt muitakin koulutuksen järjestäjiä oppimateriaalien itsenäiseen tuotantoon.
Kustannustehokas toimintamalli toimisi koko Suomessa
Aivot yhdessä käyttöön -oppimateriaali on Tampereen kaupunkiseudun kahdeksan kunnan yhteistyön ainutlaatuinen tulos. Seudun luokan- ja aineenopettajat tuottavat yhdessä 3.–6.-luokan digitaalisen ympäristöopin kokonaisuuden. Digimateriaalien tarve korostui keväällä, kun koronavirus siirsi opiskelun koulusta koteihin. Hankkeen toteuttajana on Tampereen seudun Osake, joka on Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalan henkilöstölle suunnattu osaamisen kehittämispalvelu. Osaketta hallinnoi Lempäälän kunta.
– Neljännen luokan materiaali oli käytössä jo tänä lukuvuonna, ja kevään aikana käyttökuntoon saatettiin 3. ja 5. luokkien digikirjat. Täysin valmiina 3. ja 5. luokan materiaalit ovat syksyllä 2020. Ensi lukuvuoden aikana valmistuu vielä 6. luokka, hankkeen toinen projektipäällikkö Helka Lempilä kertoo.
Digitaaliset oppimateriaalit eivät ole uusi juttu. Näin laajaa avointa digitaalista oppimateriaalia ei kuitenkaan Suomessa ole aikaisemmin tehty. Kaikille avoin ja maksuton aineisto on vapaasti muokattavissa ja jaettavissa. Myös itse toimintamalli on poikkeuksellinen.
– Hankkeella haluttiin kokeilla, voisiko koulutuksen järjestäjä tuottaa laadukasta ja toimivaa oppimateriaalia myös itse. Siinä ollaan nyt onnistuttu, kertoo hankkeen toinen projektipäällikkö Lauri Harju.
Aivot yhdessä käyttöön -hanke palkittiin huhtikuun alussa eOppimiskeskuksen järjestämässä eEemeli-laatukilpailussa kunniamaininnalla. Hankkeen tekijät toivovat, että materiaali tulisi laajaan käyttöön ja muutkin koulutuksen järjestäjät innostuisivat tuottamaan itse oppimateriaalia.
– Kustannustehokas toimintamalli on kopioitavissa myös muihin kuntiin ja seutukuntiin. Toivomme, että itse tuotettuja oppimateriaaleja on tulevaisuudessa useista eri oppiaineista ja voimme jakaa niitä toisillemme, sanovat Harju ja Lempilä.
Digi peittoaa perinteisen oppikirjan monelta osin
Interaktiivisella oppikokonaisuudella on paljon hyviä ominaisuuksia, joita perinteinen oppikirja ei voi tarjota.
– Esimerkiksi vaikeasti selitettävästä aiheesta, kuten yhteyttämisestä, voidaan tehdä animaatio, joka tuo suurta lisäarvoa oppimiseen, Harju sanoo. Selkeät audiovisuaaliset tehtävät sopivat monenlaisille oppijoille.
– Kiitosta olemme saaneet myös oppimateriaalin sisäänrakennetusta äänikirjasta. Luetut tekstit sopivat niille, joille lukeminen on haastavaa. Kuunteleminen on myös monelle muulle miellyttävä tapa kerrata opittua, Harju kertoo.
Tutustu oppimateriaaliin tästä
Katso esittelyvideo tästä
Lisätietoa:
Helkä Lempilä
Aivot yhdessä käyttöön -hankkeen projektipäällikkö
aivot@lempaala.fi / 044 5429 855
Lauri Harju
Aivot yhdessä käyttöön -hankkeen projektipäällikkö
aivot@lempaala.fi / 050 4323 155
Katariina Ratia
koordinaattori, Tampereen seudun Osake
katariina.ratia@lempaala.fi / 044 431 4213
Aivot yhdessä käyttöön on ympäristöopin avoin, maksuton ja päivittyvä digitaalinen oppimateriaali 3.–6. luokille. Sähköisillä työvälineillä, kuten Moodlessa, käytettävä audiovisuaalinen materiaali tukee erilaisia oppimisen tapoja ja toimii kaikilla älylaitteilla. Materiaalia voi muokata ja muokattuja kopioita saa jakaa ei-kaupalliseen käyttöön (CC BY-NC-SA 4.0). Oppimateriaali on toteutettu osana Tampereen kaupunkiseudun osaamisen kehittämispalvelu Osakkeen toimintaa. Oppimateriaalin tekijät ovat Tampereen kaupunkiseudun luokan- ja aineenopettajia.
aivotkayttoon.fi
osake.eeventti.fi
https://www.facebook.com/tampereenseudunosake/