Ikäihmisten palveluasumisen kilpailutus – tietopaketti
Taustaa
Lempäälän kunta tuottaa ja järjestää kotihoitoa ja asumispalveluja sosiaalihuollon lainsäädännön nojalla. Tätä tehtävää ohjaavat mm. sosiaalihuoltolaki, vanhuspalvelulaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä asiakasmaksulaki.
Lainsäädäntö raamittaa myös palvelutarpeiden arviointia sekä palvelusuunnitelmien laatimista. Kunta tekee myöntämistään palveluista asiakkaille aina valituskelpoiset viranhaltijapäätökset. Palvelutarpeen arvioinnissa on mukana aina myös ikäihminen itse sekä hänen omaisensa.
Ikääntyneiden asumispalvelut kilpailuttaminen vuonna 2019-2020
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista edellyttää, että julkiset hankinnat kilpailutetaan. Julkisiksi hankinnoiksi ja kilpailuttamisvelvollisuuden piirin kuuluviksi katsotaan kynnysarvon ylittävät hankinnat. Sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta kynnysarvo on 400 000 euroa. Lempäälän kunnan ikääntyneiden palveluasumisen ostojen kokonaisarvo on noin 2 400 000 euroa vuodessa.
Julkisten hankintojen kilpailutus on tehtävä avoimesti, tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Tarjouksista on aina valittava kokonaistaloudellisesti edullisin. Tämä voi tarkoittaa hinnaltaan halvinta, kustannuksiltaan edullisinta tai hinta-laatu-suhteeltaan parasta tarjousta. Missään kilpailutuksessa ei ole sallittua käyttää vertailuperusteina esimerkiksi aiempaa sopimussuhdetta hankintayksikön kanssa tai paikallisen toimijan suosimista.
Lempäälän kunta on jo vuodesta 2018 asti etsinyt vaihtoehtoja tehostetun palveluasumisen ja palveluasumisen järjestämiseksi yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Koska hankintalakia on noudatettava, päätyi hyvinvointilautakunta kilpailuttamaan palveluasumisen sekä tehostetun palveluasumisen kyseisen lain mukaisesti. Kilpailutuksessa käytiin aktiivista markkinavuoropuhelua Ehtookodon, Mehiläisen sekä Esperi Caren kanssa syksyllä 2019.
Kun asumispalveluja tuottava yksityinen toimija käynnistää toimintansa tai muuttaa toimintaansa, haetaan toiminnalle lupa Aluehallintovirastolta. Ilman kyseistä lupaa ei palvelua voi tarjota. Kaikilla kilpailutuksessa mukana olleilla toimijoilla on lupa toteuttaa niitä palveluja, joita he ovat tarjouskilpailussa tarjonneet.
Kilpailutus on tehty hankintalain mukaisesti ja sen mukaiset sopimukset ovat tulleet voimaan 1.1.2021.
Kilpailutuksen voittivat seuraavat toimijat:
Palveluasuminen
- Lempäälän Ehtookoto ry.
- Esperi Care Oy
Tehostettu palveluasuminen
- Esperi Care Oy
- Lempäälän Ehtookoto ry.
- Mehiläinen Arwola Oy
Kilpailutuksessa numerot toimijoiden edessä tarkoittavat sitä, että hankinnat tehdään lähtökohtaisesti kyseisessä järjestyksessä.
Asumispalveluissa asuvien palvelut kilpailutuksen jälkeen
Ikääntyneiden asumispalvelujen kilpailutukseen liittyvä tarjouspyyntö ja hyvinvointilautakunnan tekemä hankintapäätös mahdollistivat sen, että sillä hetkellä eri palveluntuottajien palvelujen piirissä olevien asiakkaiden ei tarvinnut muuttaa omasta kodistaan toisaalle. Kaikki palveluasumisen tai tehostetun palveluasumisen palvelujen piirissä olleet saivat siis jäädä asumaan omaan kotiinsa. Myös heidän saamansa palvelun määrä säilyi ennallaan tai lisääntyi.
Jokaisen Ehtookoto ry:n palvelujen piirissä olevan asiakkaan osalta tehtiin muutosvaiheessa lakisääteinen palvelutarpeen arviointi; palvelujen sisällön ja tuntimäärän tarkistus. Palvelutarpeen arviointien yhteydessä huomattiin, että osalla palveluasumisen piirissä olevilla asiakkailla avun tarve oli tuntimäärältään niin pieni, että palveluasumisen kriteerit eivät täyttyneet. Palveluasumisessa asiakas saa kotihoitopalveluja muuna kuin yöaikana.
Palvelutarpeen arviointien jälkeen palvelun nimike muutettiin kotihoitopalveluksi niillä asiakkailla, joiden kuukausittainen kotihoidon tarve oli alle 30 tuntia. Muutoksessa asiakkaiden kannalta mikään palvelun sisällössä ei kuitenkaan muuttunut. Jokaisen asukkaan palvelutuntimääränsä pysyivät ennallaan tai osin nousivatkin. Asukkaat jäivät asumaan omiin koteihinsa Kotokampuksen alueelle.
Ehtookoto ry:n kotihoitopalvelujen piirissä olevien asiakkaiden palvelutarpeet tarkistettiin vielä uudelleen kasvokkain kaikkien asiakkaiden kanssa kesä-heinäkuussa 2021, jolloin arvioitiin, tarvittiinko sisältöihin muutosta tai tarkennusta. Näissä palvelutarvearvioinneissa olivat läsnä asiakas ja hänen omaisensa, kunnan asiakasohjaaja sekä Kotokampukselta asiakkaan omahoitaja, sairaanhoitaja ja palvelupäällikkö. Asiakkaat saivat tuolloin päivitetyn palvelusuunnitelman sekä siihen liittyvän päätöksen. Kukaan vanhuspalvelujen asiakas ei ole valittanut saamastaan palvelupäätöksestä tai palvelujen määrästä.
Kunnan asiakasohjaukseen ei ole tullut yhteydenottoja siitä, että asiakkaille vuonna 2021 järjestettyihin asumispalvelupaikkoihin oltaisiin oltu tyytymättömiä. Kunta myöntää ensisijaisesti asumispaikan omiin yksiköihinsä ja ostopalvelut täydentävät tarpeita silloin, kun oma palvelutuotanto ei pysty vastaamaan kysyntään. Mahdollista ostopalvelupaikkaa ehdotetaan asiakkaalle kilpailutuksen mukaisesti.
Asumispalvelujen tilanne tällä hetkellä
Kunnan omiin Himminkodon ja Sääkskodon yksiköihin on muuttanut vuonna 2021 syyskuun loppuun mennessä 27 uutta asiakasta (paikkoja yhteensä 69). Ostettujen asumispalvelun piirissä on ollut tähän päivään mennessä yhteenlaskettuna 78 asiakasta.
Vuonna 2021 syyskuuhun mennessä 19 ostopaikka-asiakkuutta on päättynyt. Valtakunnallisesti arvioiden asumisajat tehostetussa palveluasumisessa ovat tällä hetkellä olleet 1-2 vuotta. Vaihtuvuus lisääntyy edelleen.
Lempäälässä vanhusten asumispalveluja hakeneiden asiakkaiden odotusajat palvelupäätöksestä paikan saamiseen ovat laskeneet merkittävästi aiempiin vuosiin nähden. Kesäkuun alusta lähtien odotusaika asumispalveluihin on ollut kaikilta osin alle 14 vuorokautta. Kaikki hakijat ovat käytännössä täyttäneet asumispalvelujen kriteerit ja kaikille on pystytty järjestämään paikka.
Lisätietoja:
Anu Kallio
Vanhus- ja vammaispalvelujen johtaja
041 7303463
anu.kallio@lempaala.fi
Titta Pelttari
hyvinvointijohtaja
050 3839 730
titta.pelttari@lempaala.fi