Tuki kouluissa
Sivun tietoja päivitetään vähitellen lukuvuoden 2025-2026 aikana.
Oppimisen tuen lainsäädäntö uudistui 1.8.2025. Tuki muodostuu jatkossa oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä, ryhmäkohtaisista tukimuodoista sekä oppilaskohtaisista tukitoimista. Oppilaskohtaiset tukitoimet edellyttävät oppilaskohtaisen tuen suunnitelman ja päätöksen tekemistä.
Ennen muutosta tuki oli kolmiportaista; yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Tuki järjestettiin vuosiluokittain. Siirtymä uuden lain mukaiseen tukeen tapahtuu lukuvuoden 2025-2026 aikana. Voimassa olevat erityisen tuen päätökset päivitetään siirtymäajan puitteissa 31.8.2026 mennessä.
Tuki käytännössä
Päivittyvä
Erityisopettajat tekevät tiivistä yhteistyötä luokan- ja aineenopettajien kanssa, järjestävät tapaamisia kodin ja koulun yhteistyömuotona sekä huolehtivat pedagogisen tuen järjestelyistä. Koulun pedagogien ryhmä tukee erityisopettajien työtä sekä vastaa ja suunnittelee muun muassa pedagogisia ratkaisuja koulussa ja resurssien käyttöä tarvittavan tuen järjestämiseksi.
Tuen oppilaat voivat olla nimettynä erityisopettajan valvontaluokalle, jolloin erityisluokanopettaja koordinoi heidän opetustaan ja toimii luokanvalvojana. Oppilaat ovat kuitenkin integraatioluokassaan kaikissa niissä aineissa, joissa se on oppimisen kannalta hyödyllistä. Osa tukea tarvitsevista oppilaista on yleisopetuksen luokan kirjoilla. Tukea tarvitsevat oppilaat käyvät säännöllisesti oman luokkatasonsa pienryhmässä saamassa tukea niissä aineissa, joissa sitä tarvitsevat.
Esiopetus
Esiopetuksessa tuetaan lapsen erilaisia oppimisvalmiuksia (esimerkiksi keskittyminen, hahmottaminen, motoriikka, kielelliset sekä matemaattiset valmiudet). Tämä toteutetaan pienryhmä- tai samanaikaisopetuksena. Tuki suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä vanhempien, opettajan, ohjaajan sekä erityisopettajan kanssa.
Puheopetusta antavat kunnan puheterapeutit.
Perusopetus
Vuosiluokan oppilaiden tuen järjestelyistä vastaa erityisopettaja. Oppilaille annetaan tukea lukemisen, kirjoittamisen/ äidinkielen, matematiikan, kielten oppimisessa, läksyjen teossa sekä muissa koulunkäynnin haasteissa. Opetus suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä oppilaan, vanhempien, opettajan, koulunkäynninohjaajan ja erityisopettajan kanssa. Erityisopettajalla on työparinaan koulunkäynninohjaaja. Opetusta annetaan pienryhmä- tai samanaikaisopetuksena sekä tarvittaessa opettaen jaksomuotoisesti kokoaikaisessa yksilöopetuksessa.