Digituki
Digituella tarkoitetaan tukea, jonka tarkoitus on auttaa ihmisiä asioimaan arjen sähköisissä palveluissa, käyttämään erilaisia sähköisiä laitteita ja vahvistamaan omia digitaitoja. Digituki opastaa myös laitteiden turvalliseen ja itsenäiseen käyttöön.
Digituen tavoitteena on kehittää ja vahvistaa jokaisen digiosaamista kehittyvissä sähköisissä ympäristöissä sekä antaa apua käytännön arjen asioiden sujuvampaan ja turvallisempaan, itsenäiseen hoitamiseen.
Lempäälän kunnan tarjoama digineuvonta on kaikille maksutonta.
Avoin digituki auttaa sinua kehittämään taitojasi tiedonhankinnassa ja digitaalisten laitteiden käytössä. Palveluun voi tulla ilman ajanvarausta aukioloaikojen puitteissa. Tukea saa esimerkiksi tietokoneiden ja älylaitteiden peruskäyttöön liittyvissä asioissa. Palvelu on maksutonta ja luottamuksellista.
Opastusaika on mahdollisten jonojen vuoksi enintään 30 minuuttia/asiakas. Asiakas vastaa itse omista laitteistaan ja asioinnistaan. Digituessa voidaan myös rekisteröidä asiakas E-kirjastoon, jos vahva tunnistautuminen ei onnistu itsenäisesti; tuo tällöin henkilötodistus mukaan.
Lisätietoja saat puhelimitse numerosta +358 40 133 7393 tai sähköpostitse ext-markus.ryhanen@lempaala.fi.
Tiistaisin klo 12–14 Lempäälän pääkirjastolla
Torstaisin klo 12–14 vuorottelevasti kirjastoilla:
- Kuun 1. torstai: Kuljun kirjasto
- Kuun viimeinen torstai: Sääksjärven kirjasto
- Muina torstaina: Lempäälän pääkirjasto
Lempäälä-talossa digitukea saa Palvelukäytävän asiointipisteeltä aukioloaikojen puitteissa. Digitukikoulutuksen käyneet työntekijät tunnistat helposti heillä olevasta Digitukija Osaamismerkki -rintamerkistä. Palvelukäytävällä on asiakastietokoneita, ja henkilökunta auttaa niiden käytössä, jos tarvitset tukea. Voit pyytää henkilökunnalta myös apua tulostamiseen, kopiointiin tai skannaamiseen.
Me tarjoamme tukea arjen digiasioihin ja laitteiden käyttöön. Digituessa korostetaan avointa neuvontaa sekä yhteistä oppimista ja tekemistä, noudattaen DVV:n eettisiä ohjeita. Digituki on täysin maksutonta kaikille asiakkaille.
Huomioi myös
- Sähköiset tunnistautumisvälineet ovat henkilökohtaisia.
- Henkilökunta voi opastaa vain teknisissä asioissa. Digituessa ei oteta kantaa sähköisen asioinnin sisältöihin (esim. tukien hakeminen, rahankäsittely). Näistä asioista vastaa palveluntarjoajan asiakaspalvelu, johon digituen antaja ohjaa.
- Digineuvoja opastaa palveluiden pariin, mutta ei asioi puolestasi.
- Asiakas vastaa omista laitteista ja ohjelmistoista; henkilökunta ei vastaa mahdollisista ongelmista laitteiden käytön jälkeen.
- Henkilökunta ei neuvo laittomissa tai käyttöehtojen vastaisissa toimissa (esim. asiakirjojen väärentäminen, kopiosuojauksen kierto).
- Digituki ei sisällä laitevian korjausta.
- Tutustu Digi- ja väestöviraston digituen eettiseen ohjeistoon seuraavasta linkistä:
Digituki | Digituen eettinen ohjeistus | Digi- ja väestötietovirasto (dvv.fi)