Tekoälyä hyödyntävä Kunta-Kati on kuntalaisten apuna 24/7
Virtuaalinen assistentti Kunta-Kati on tänään 18.5. aloittanut työnsä Lempäälän kunnan verkkosivuilla. Kunta-Kati vastaa ihmisten kysymyksiin vuorokauden ympäri sekä auttaa keräämänsä datan avulla kehittämään asiakaspalvelua Lempäälässä.
Kunta-Kati on Lempäälän uusi digitaalinen asiointikanava, joka toimii kunnan verkkosivuilla. Lempäälän kuntastrategian hengessä Kunta-Kati palvelee sähköisesti vuorokauden ympäri kaikkina viikonpäivinä.
Kysymyksiin vastaamisessa ja uuden oppimisessa Kunta-Kati hyödyntää keskustelevaa tekoälyä ja sitä kehitetään koko ajan aktiivisesti.
”Kunta-Kati on luonnollinen askel kohti digitaalisempaa palvelutarjontaa Lempäälässä. Se on myös yksi osatekijä Lempäälän tulevalla Palvelukäytävällä”, iloitsee palvelumestari Anni Määttä.
”Meillä on isot odotukset Kunta-Katille myös siitä saatavan datan seuraamisessa. Odotamme jo innolla mitä Katilta kysytään, jotta tiedämme missä voimme kehittää omaa toimintaamme tai huomioida asiakasnäkökulmaa entistä paremmin”, Määttä jatkaa.
”Tärkeää on myös huomioida se, että Kunta-Kati on kuin kuka tahansa harjoittelija. Se ei välttämättä aluksi osaa auttaa kaikessa, mutta on oppimassa oikeaan suuntaan. Tärkeää on myös huomioida, että Kati vastailee yleisimpiin kuntaan liittyviin kysymyksiin. Jos kyseessä on aihe, jota se ei tunnista, syynä voi olla se, ettei se ole Lempäälän kunnan hoidettavissa oleva asia tai sen hoitaminen vaatii suoran yhteyden ihmiseen”, Määttä taustoittaa.
Kunta-Kati tarjoaa asukkaille ja muille Lempäälän kunnasta kiinnostuneille henkilökohtaista asiakaspalvelua ja vastauksia kunnan verkkosivuilla yli toimialarajojen. Kunta-Katin kanssa keskustellessa asiakkaan ei tarvitse käydä pitkää keskustelua, vaan yksikin sana riittää ohjaamaan oikean tiedon luo.
Kunta-Kati on kehitetty yhteistyössä Accenturen ja keskustelevaan tekoälyyn erikoistuneen norjalaisen yrityksen Boost.ai:n kanssa. Palvelu on jo käytössä Riihimäellä, Porvoossa ja Hämeenlinnassa. Norjassa vastaavaa palvelua, Kommune-Karia, käyttää noin 80 kuntaa.
”Tavoitteenamme on kehittää digitaalisia julkisia palveluja vastaamaan entistä paremmin ihmisten tarpeisiin. Kunta-Katia hyödyntämällä julkisten palvelujen saavutettavuutta parannetaan ja asiakaspalvelu kehittyy myös organisaatioiden sisällä, kun käyttäjien tarpeet tunnetaan entistä paremmin”, kertoo johdon konsultti Essi Aaltonen Accenturelta.
”Lempäälä pääsee nyt osaksi Kunta-Katin tekoälyverkostoa, jonka avulla kunnat hyötyvät yhteisen tekoälyn mahdollisuuksista toimintansa ja palveluiden kehittämisessä. Konkreettinen esimerkki yhteistyön hyödyistä on se, miten Lempäälän Kunta-Kati tulee heti ensimmäisestä päivästä alkaen tarjoamaan ajankohtaiseen koronavirustilanteeseen liittyvää tukea ja vastauksia kysymyksiin, jotka on tunnistettu aiemmin Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Porvoossa”, Aaltonen jatkaa.
Kunta-Kati on vielä harjoittelija, mutta ymmärtää jo puhekielen ja kirjoitusvirheet
Mitä enemmän Kunta-Katia käytetään, sitä enemmän se oppii ja pystyy palvelemaan aina paremmin. Kunta-Kati ei korvaa inhimillistä asiakaspalvelua, vaan toimii täydentävänä kanavana.
”Kunta-Kati pystyy tunnistamaan kirjoitusvirheet sekä puhekieliset ilmaisut ja se ymmärtää kokonaisia lauseita. Se ei kuitenkaan opi itsekseen, vaan tekoälykouluttajat opettavat Katille kaiken tiedon, jota se antaa käyttäjille”, kertoo Aaltonen.
Tietosuojasta pidetään Kunta-Katissa tarkasti huolta: kuntalaisten kanssa käytyjä keskusteluja käsitellään anonyymisti, ja kaikki henkilötietoihin viittaava data poistetaan ennen keskustelun tallentumista. Käyttäjä voi myös halutessaan itse poistaa keskustelun.
Lisätiedot:
palvelumestari Anni Määttä, puh. 040 133 7915, anni.maatta@lempaala.fi