Perheille apua yhdellä yhteydenotolla
Lempäälän psykososiaalisiin perhe- ja sosiaalipalveluihin hakeudutaan 1.6.2021 alkaen lapsiperheiden palveluohjaajan ja sähköisen PYYDÄ APUA napin kautta.

Lempäälässä rakennetaan määrätietoisesti monialaista, perheiden tarpeisiin vastaavaa perhekeskusverkostoa, jossa kaikki lasten, nuorten ja perheiden palvelut sovitetaan paremmin yhteen toimiviksi. Kaikki palvelut tarkoittavat Lempäälän kunnan 0-18 vuotiaille suunnattuja palveluita, uskonnollisten yhteisöjen, järjestöjen ja yksityisten palveluntuottajien palveluita. Perhekeskusverkosto on osa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta. Valtakunnallisesti yksi sen määritellyistä tavoitteista on, että asiakkaat pääsevät palveluihin yhdellä yhteydenotolla.
Lempäälän psykososiaalisiin perhe- ja sosiaalipalveluihin hakeudutaan 1.6.2021 alkaen lapsiperheiden palveluohjaajan ja sähköisen PYYDÄ APUA napin kautta. Lempäälässä muutos tarkoittaa sitä, että uudet asiakas – ja verkostoyhteydenotot tulevat yhden yhteydenottokanavan kautta. Pyydä Apua- napin myötä tulemme siirtymään nykyaikaisiin tietoturvajärjestelyihin. Pyydä Apua- napin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla tai pankin mobiilisovelluksella.
Muutoksen tavoitteena on sujuvoittaa palvelujen saamista sekä mahdollistaa kaikille apua hakeville oman tarpeen mukainen palvelutarpeenarviointi ja vähentää palveluihin pääsyn jonotusaikaa.
Jatkossa perheiden ei tarvitse pohtia ennalta mikä olisi oikea numero tai palvelu mihin ottaa yhteyttä, vastuu palveluiden koordinoinnista on työntekijöillä. Oli sitten kyse lapsiin, nuoriin tai perheisiin liittyvistä huolista, vanhempien parisuhteeseen ja eroon liittyvistä kysymyksistä tai esimerkiksi nepsyasioista.
Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse ja PYYDÄ APUA napin kautta voit jättää yhteydenottopyynnön 24/7 ja siihen vastataan 1-3 arkipäivän kuluessa.
Yhteydenotot jaetaan kahden eri asiakasohjaustiimin kesken: Lasten, nuorten ja – perheiden sekä nuorten mielenterveydenhoidossa. Mukana asiakastiimeissä ovat perheohjaus, perheneuvolan lasten ja nuorten tiimit, lapsiperheiden sosiaalityö ja nuorten mielenterveyden hoidon osalta oppilashuolto.
Asiakasohjaus toimii, kun perhe tai perheen verkostosta joku toimija hakee apua uuteen palveluun. Suorat yhteydet omalle työntekijälle ovat mahdollisia, kun perheelle on nimetty oma työntekijä palveluverkostosta.
Asiakasohjauksen muutos toteutetaan pilottina loppuvuoden 2021 ajan. Työskentelytavoista kerätään jatkuvaa asiakaspalautetta sekä työntekijöiden kokemuksia. Tarpeen mukaan suuntaa ollaan valmiita muuttamaan ketterästikin.
Lisätietoja asiakasohjauksen muutoksesta:
Perhekeskuspalveluiden palvelupäällikkö Marja Olli 0500 508261