Palvelujen saatavuus
Palvelutarpeen arviointi, palvelupäätös ja palvelujen järjestäminen
Asiakkaalla on oikeus saada kirjallinen päätös sosiaalipalvelujen järjestämisestä. Päätös on toimeenpantava viimeistään kolmessa kuukaudessa asian vireille tulosta. Aika voi olla tätä pidempi, jos asian selvittäminen erityisestä syystä vaatii pidempää käsittelyaikaa tai toimeenpanon viivästymiselle on muu asiakkaan tarpeeseen liittyvä erityinen peruste. Palvelupäätös on tehtävä sekä myönnetystä että myöntämättä jätetystä palvelusta ja päätöksen pitää sisältää perustelut asialle. Palvelupäätökset ja palveluihin liittyvät maksupäätökset ovat asiakkaille valituskelpoisia.
Palvelutarpeen arviointi
kiireellisissä tapauksissa 7 arkipäivän kuluessa, muissa tilanteissa ilman aiheetonta viivettä
Kotihoitoon pääsy
palvelutarpeen selvittelyn ja myönteisen palvelupäätöksen jälkeen ja ilman aiheetonta viivästystä
Asumispalveluihin pääsy
Myönteisen palvelupäätöksen saaneen asiakkaan hakemuksen jättöpäivästä laskettuna viimeistään 3 kk kuluttua
Muihin palveluihin pääsy
Ilman aiheetonta viivästystä
Iäkkäiden palvelutarpeen arvioinnista ja sosiaalipalvelujen saannin määräajoista säädetään mm. seuraavissa laeissa:
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Sosiaalihuollon asiakaslaki 812/2000
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012
Lempäälän hyvinvointilautakunnalle tiedoksi annettavat, puolivuotiskausilta julkaistut odotusajat palveluihin: