Lempäälän kunta jakoi Erik Edner -mitaleita itsenäisyyspäiväjuhlassaan 6.12.2018

6.12.2018

TIEDOTE
JULKAISUVAPAA torstaina 6.12.2018 klo 12.30.

Erik Ednerin syntymästä on tänä vuonna tasan 300 vuotta. Lempäälän kunta jakaa vuosittain Erik Edner -mitalin politiikan, kulttuurin ja talouden alalla Lempäälän hyväksi työtä tehneelle yksityiselle taholle tai yhteisölle. Ensimmäiset mitalit jaettiin vuonna 1984. Vuonna 2018 palkinnon saa yksi yhteisö, yksi yritys ja yksi henkilö. (Saajien nimien yhteydessä mitalien numerot.)

115 Kirsti Kuronen

Kirjailija Kirsti Kuronen on syntyperäinen lempääläinen.
Hän on kirjoittanut 22 kirjaa, joista toistakymmentä on lasten- ja nuortenkirjaa, muutama runokokoelma ja yksi aikuisten romaani, Ammeiden aika.

Kirsti Kuronen on toiminut vapaana kirjailijana vuodesta 2009, sitä ennen hän työskenteli kameramiehenä 17 vuotta.  Lisäksi hän on työskennellyt lehtitoimittajana ja tv-ohjaajana.

Kuronen on tehnyt Lempäälää tunnetuksi menestyksekkäällä kirjailijan urallaan. Hän on saanut vuonna 2005 sekä Lempäälän kunnan kulttuuritekopalkinnon että Kariston säätiön tunnustuspalkinnon. Vuonna 2011 Kuronen sai Topelius-palkinnon teoksestaan Piruettiystävyys. Paha puuska- kirjalle myönnettiin Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinto 2015. Kirjailijan työnsä ohella Kirsti Kuronen on monella tapaa aktiivinen kulttuuritoimija Lempäälässä.

116 Lempäälän Pandat ry

Lempäälän Pandat ry on lempääläläinen voimistelu- ja liikuntaseura, joka on liikuttanut kaikenikäisiä kuntalaisia jo vuodesta 1978. Yhdistys on tuottanut liikuntaelämyksiä ja onnistumisen kokemuksia eri-ikäisille kuntalaisille myös eri tapahtumissa.

Lempäälän Pandat ry on tehnyt Lempäälää tunnetuksi osallistumalla lukuisiin kilpailuihin ja tapahtumiin, esim. Voimisteluliiton järjestämiin suurtapahtumiin. Lempäälän Pandat tekee monipuolisesti yhteistyötä Lempäälän kunnan kanssa tarjoamalla erilaista toimintaa (temppuradat, ohjattu liikunta ym.) kunnan järjestämiin tapahtumiin.

117 Puhdistamo - Real Foods Oy

Puhdistamo - Real Foods Oy on ensimmäinen superfood-brändi Suomessa. Yritys on perustettu vuonna 2009 ja sen toimialaa on luontaistuotteiden ja elintarvikkeiden tuottaminen ja jalostaminen sekä tukku- ja vähittäiskauppa. Tuotevalikoimaan kuuluvat mm. öljyt, proteiinit, raakasuklaat, välipalat, kahvit ja smoothiet.

Lempäälän Marjamäessä sijaitseva Puhdistamo on menestyvä lempääläinen kasvuyritys ja paikallinen työllistäjä. Yrityksessä työskentelee tänä päivänä kuutisenkymmentä työntekijää. Puhdistamo on tehnyt Lempäälää tunnetuksi laadukkailla tuotteillaan. Puhdistamon superfoodeja ja terveystuotteita myy jo yli tuhat jälleenmyyjää eri puolella Suomea.

Kauppalehti on palkinnut Puhdistamon yhtenä Pirkanmaan alueen suurimpana Kasvaja- ja Menestyjä -yrityksenä.

Lisätiedot:
Lempäälän kunta