Vammaispalveluiden hakeminen
Vammaispalvelujen sähköisessä asiointipalvelussa, Omapalvelussa, voi hakea:
- Asumispalveluita
- Kuljetuspalvelua
- Sopeutumisvalmennusta
- Sopeutumisvalmennuksen viittomakielen opetukseen liittyvä tulkkitoimintaa
- Vammasta aiheutuvia erityiskustannuksia (esim. vaatetus tai erityisravinto)
- Asunnon muutostöitä ja asuntoon kuuluvia välineitä ja laitteita
- Henkilökohtaista apua
- Päivittäisissä toiminnoissa tarvittavia välineitä, laiteita ja koneita
- Päivä- ja työtoimintaa
Sähköisessä asiointipalvelussa voit:
- Lähettää hakemuksessa tarvittavat liitteet
- Vastata lisäselvityspyyntöön
- Seurata hakemuksen käsittelyn etenemistä ja nähdä maksutietoja
- Saada tiedoksi päätöksen
- Antaa luvan sähköisen asiointipalvelun eli Omapalvelun käytölle, jolloin päätös ja mahdollinen lisäselvityspyyntö voidaan lähettää sähköisesti.
Kirjautuminen vammaispalveluiden sähköasiointipalveluun
Ennen hakemista kannattaa tutustua vammaispalvelujen verkkosivuihin, joilla kerrotaan vammaispalvelulain mukaisista etuuksista. Lisäksi on hyvä lukea tällä sivulla olevat ohjeet ja hakemusten liiteluettelot. Hakemus tulee täyttää huolellisesti.
⇒ Omapalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.
⇒ Kirjaudu vammaispalvelujen verkkoasiointiin Omapalvelusta.
Palvelu toimii seuraavilla selaimilla: Internet Explorer 11 tai uudempi, Firefox 3.5 tai uudempi, Safari ja Chrome (uusimmat versiot), Opera 10.5 tai uudempi.
Omapalvelun Puolesta-asiointi
Hakemuksen voi tehdä toisen henkilön puolesta ja asioida ”Omapalvelun Puolesta-asiointia” käyttäen sen jälkeen, kun on toimittanut ”puolesta-asioinnin” valtakirjan vammaispalvelun sosiaalityöntekijälle ja valtakirja on kirjannut tiedot asiakastietojärjestelmään. Valtakirja löytyy sivupalkista.
Liitteiden toimitus
Hakemuksen yhteydessä voi toimittaa tarvittavat liitteet joko pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Liitteitä voi lähettää jälkikäteen samaan hakemukseen sähköisesti tai postin välityksellä.
Kun postitat liitteitä jälkikäteen, tulosta liitteiden mukaan saatekirje (pdf) ja täytä se huolellisesti.
Sähköisillä hakemuksilla on ohjepainikkeita (kysymysmerkkikuva), joita klikkaamalla saa asiakohtaisia täyttöohjeita. Oranssi nuoli tarkoittaa pakollista tietoa.
Jos palvelua käytetään julkisessa tilassa olevalta koneelta, täytyy palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea selain. Lisäksi tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallennetut liitetiedostot.
Käyttökatkot
Palvelussa on käyttökatko joka kuukauden viimeinen viikonloppu lauantaina ja sunnuntaina klo 01.30-7.30. Lisäksi asiointipalveluun tehdään huoltotoimenpiteitä seuraavasti (2 tuntia).
Tarkemmat ajankohdat:
- vk 12 ke 20.3.2019 klo 11.00 – 13.00 (2 tuntia)
- vk 16 ke 17.4.2019 klo 11.00 – 13.00 (2 tuntia)
Huoltokatkon aikana yhteys Lifecare-palveluihin voi hetkellisesti katketa. Pahoittelemme mahdollisista häiriöistä aiheutuvaa haittaa.