Sähköinen toimeentulotuki
Toimeentulotuen sähköisessä palvelussa eli Omapalvelussa voit
- valita asiointikanavaksi Omapalvelun, jolloin sinulle voidaan lähettää päätöksiä, laskelmia, kirjeitä ja mahdollisia lisäselvityspyyntöjä Omapalvelun kautta
- tehdä hakemuslomakkeella täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksen ja lähettää hakemuksen liitteet
- lähettää lisätietoja vireillä olevaan hakemukseen lisätietolomakkeella
- seurata hakemuksesi käsittelyn etenemistä
- Saada päätöksen tiedoksi
- nähdä päätöksen maksutietoja
- päivittää sähköpostiosoite- ja puhelintietojasi
- lähettää lisätietolomakkeella aikuissosiaalityöhön liittyviä lisätietoja, jos sinulla on aikuissosiaalityössä omatyöntekijä
Hakemuslomaketta käytetään vain toimeentulotuen hakemiseen ja lisätietolomaketta vain lisätietojen lähettämiseen, ei esimerkiksi oikaisuvaatimusten tekemiseen. Toimeentulotukipäätöksen viimeisellä sivulla on oikaisuvaatimusohje, jonka mukaan oikaisuvaatimus lähetetään kirjaamoon.
⇒ Omapalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.
Liitteiden toimitus
Hakemuksen yhteydessä voi toimittaa tarvittavat liitteet joko pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Liitteitä voi lähettää jälkikäteen samaan hakemukseen sähköisesti tai postin välityksellä.
Kun postitat liitteitä jälkikäteen, tulosta liitteiden mukaan saatekirje (pdf) ja täytä se huolellisesti.
Sähköisillä hakemuksilla on ohjepainikkeita (kysymysmerkkikuva), joita klikkaamalla saa asiakohtaisia täyttöohjeita. Oranssi nuoli tarkoittaa pakollista tietoa.
Jos palvelua käytetään julkisessa tilassa olevalta koneelta, täytyy palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea selain. Lisäksi tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallennetut liitetiedostot.
Käyttökatkot
Palvelussa on käyttökatko joka kuukauden viimeinen viikonloppu lauantaina ja sunnuntaina klo 01.30-7.30. Lisäksi asiointipalveluun tehdään huoltotoimenpiteitä seuraavasti (2 tuntia).
vk 3 ke 19.1. klo 11.00 – 13.00
vk 7 ke 16.2. klo 11.00 – 13.00
vk 11 ke 16.3. klo 11.00 – 13.00
vk 16 ke 20.4. klo 11.00 – 13.00
vk 20 ke 18.5. klo 11.00 – 13.00
vk 24 ke 15.6. klo 11.00 – 13.00
vk 29 ke 20.7. klo 11.00 – 13.00
vk 33 ke 17.8. klo 11.00 – 13.00
vk 38 ke 21.9. klo 11.00 – 13.00
vk 42 ke 19.10. klo 11.00 – 13.00
vk 46 ke 16.11. klo 11.00 – 13.00
vk 51 ke 21.12. klo 11.00 – 13.00
Huoltokatkon aikana yhteys Lifecare-palveluihin voi hetkellisesti katketa. Pahoittelemme mahdollisista häiriöistä aiheutuvaa haittaa.
Perustoimeentulotuki
Perustoimeentulotukea haetaan Kelalta: www.kela.fi/asiointi