Sosiaaliasiamies
- neuvoo asiakkaita sosiaalihuollon asiakaslain mukaisissa asioissa
- neuvoo miten asiakas voi toimia ollessaan tyytymätön saamaansa palveluun tai kohteluun
- neuvoo ja avustaa heitä muistutuksen tekemisessä ja tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- toimii muutoinkin niin, että asiakkaan oikeudet toteutuvat, sekä seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittain selvityksen kunnanhallitukselle
Muistutuksen tekemisestä voit lukea lisää täältä.
Sosiaaliasiamiehen ollessa varattuna voi asiakas jättää puhelinvastaajaan yhteystietonsa yhteydenottoa varten. Ajanvaraukseen perustuvia asiakastapaamisia järjestetään tarpeen mukaan kaikissa sopimuskunnissa. Palvelut ovat maksuttomia.
Sosiaaliasiamieheen voi ottaa yhteyttä sosiaalihuollon palveluja koskevissa kysymyksissä. Tämä koskee sekä julkisia että yksityisiä palvelun tuottajia mm. seuraavilla palvelualueilla:
- yleinen sosiaalityö
- toimeentulotuki
- kasvatus- ja perheneuvonta
- varhaiskasvatus
- kehitysvammaisten huolto
- päihdehuolto
- vammaispalvelu
- lapsen huolto- ja tapaamisoikeus, elatusapu
- isyysasiat
- vanhusten laitos- ja avohuolto
- lastensuojelu
- omaishoito
Sosiaaliasiamies ei vastaa KELA:n, työvoimatoimiston, terveydenhuollon, velkaneuvonnan tai holhouksen edunvalvonnan palveluista.