Jos asiakas/potilas on tyytymätön palveluun/hoitoon
Mikäli olette tyytymätön palveluun, hoitoon tai kohteluun, voitte ottaa yhteyttä asianomaiseen yksikköön. Useimmat asiat voidaan selvittää nopeimmin siellä, missä ne ovat tapahtuneet. Mikäli asia ei selviä, voitte ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen tai potilasasiamieheen ja/tai tehdä muistutuksen. Jos kyse on henkilövahingosta, asiakkaan kannattaa ottaa yhteys potilasasiamieheen, joka neuvoo vahinkoilmoituksen teossa.
- neuvoo asiakkaita sosiaalihuollon asiakaslain mukaisissa asioissa
- neuvoo miten asiakas voi toimia ollessaan tyytymätön saamaansa palveluun tai kohteluun
- neuvoo ja avustaa heitä muistutuksen tekemisessä ja tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- toimii muutoinkin niin, että asiakkaan oikeudet toteutuvat, sekä seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittain selvityksen kunnanhallitukselle
- antaa tietoja potilaan oikeuksia koskevissa asioissa
- neuvoo, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun
- neuvoo ja avustaa tarvittaessa, muistutuksen, potilasvahinkoilmoituksen, kantelun tai korvaushakemuksen teossa