Opiskeluhuolto & yhteisölliset tukipalvelut kouluilla
Opiskeluhuolto & yhteisölliset tukipalvelut kouluilla kuuluvat kaikille esi- ja perusopetuksen oppilaille sekä 2 -asteen opiskelijoille. Yhteyttä alla tarkemmin esitetäviin ammattilaisiin voi ottaa esimerkiksi oppimiseen ja koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin tai mielialaan liittyvissä huolissa ja kysymyksissä.
Koulupsykologi
Koulupsykologin työn tarkoituksena on oppilaiden ja opiskelijoiden hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja ylläpitäminen sekä näiden edellytyksiä lisäävä toiminta oppilaitosyhteisössä.
Koulupsykologin keskeisiä tehtäviä ovat:
- opetushenkilöstön ja vanhempien konsultointi
- psykologiset tutkimukset ja erilaiset lausunnot
- yksilökohtainen työskentely oppilaiden kanssa
- pienryhmä- tai luokkatyöskentely
- koulun moniammatillisiin työryhmiin osallistuminen
- verkostoyhteistyö
Oppilaat voivat hakeutua koulupsykologin vastaanotolle ottamalla itse yhteyttä tai ohjautua sinne koulun henkilöstön, lähipiirin tai yhteistyötahojen kautta. Yhteydenotot koulupsykologiin liittyvät usein oppimisvaikeuksiin, tarkkaavaisuuden ja työskentelyn pulmiin tai tunne-elämän ja vuorovaikutuksen solmukohtiin. Käynnit ovat maksuttomia, luottamuksellisia ja vapaaehtoisia.
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulussa työskentelevä sosiaalialan asiantuntija. Kuraattorin työn tarkoituksena on tarjota oppilaille ja opiskelijoille tukea ja ohjausta esimerkiksi koulunkäyntiin, kasvuun ja kehitykseen, sosiaaliin suhteisiin sekä erilaisiin elämänmuutostilanteisiin liittyvissä huolissa. Kuraattori toimii yhteistyössä oppilaitoksen henkilöstön, huoltajien sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa.
Oppilaat voivat hakeutua kuraattorin vastaanotolle ottamalla itse yhteyttä tai ohjautua sinne koulun henkilöstön, lähipiirin tai yhteistyötahojen kautta. Käynnit ovat maksuttomia, luottamuksellisia ja vapaaehtoisia.
Yksilökohtaisen työn lisäksi koulukuraattorin työhön kuuluu koko kouluyhteisön hyvinvointia tukeva työ, esimerkiksi koulun henkilöstön konsultointi, pienryhmä- ja luokkatyöskentely sekä koulun yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän työskentelyyn osallistuminen.
Psykiatrinen sairaanhoitaja
Psykiatrisen sairaanhoitajan työhön kuuluu oppilaiden ja opiskelijoiden yksilökohtainen tukeminen esimerkiksi mielialahuolissa, ahdistuneisuuden vuoksi tai koulunkäyntivaikeukisissa. Alakouluilla psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle ohjaudutaan muiden opiskeluhuollon työntekijöiden tai koulun pedagogisen ryhmän kautta. Yläkouluissa ja toisella asteella oppilaat ja opiskelijat voivat itse varata ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle.
Yksilökohtaisen työn lisäksi psykiatrinen sairaanhoitaja tukee koko kouluyhteisön hyvinvointia tarjoamalla koulun henkilöstölle konsultaatiota ja oppilaille teemallisia oppitunteja ja pienryhmäprosesseja sekä osallistumalla koulun moniammatillisten ryhmien työskentelyyn.
Psykiatrinen sairaanhoitaja toimii myös intensiivisen tuen pienluokassa joko erityisluokanopettajan työparina tai konsultatiivisena tukena. Oppilaiden hyvinvointia edistääkseen psykiatrinen sairaanhoitaja tekee tiivistä yhteistyötä kodin ja oppilaan muun verkoston kanssa sekä toimii yhteistyötahona erikoissairaanhoitoon.
Kouluyhteisöohjaaja
Kouluyhteisöohjaaja tekee nuorisotyötä yläkoululla ja on kiinteä osa koulun arkea. Hänen työnsä tarkoituksena on yhteisöllisyyteen kasvattaminen, kiusaamisen ehkäiseminen ja kouluviihtyvyyden parantaminen. Keskeisiä tehtäviä ovat: Luokkien ryhmäyttäminen, kasvatukselliset oppitunnit, sosiaalisen vahvistamisen ryhmät, kiusaamista ennalta ehkäisevä työ, koulun nuorisotilan pyörittäminen/välituntitoiminta, akuuttitilanteiden purku (luokkadynamiikka, kiusaaminen), verkkonuorisotyö, nivelvaiheyhteistyö sekä koulun muuhun yhteisölliseen työhön osallistuminen (esim. monialaiset ryhmät, vanhempainillat, teemapäivät, tapahtumat).
Hyvinvointiohjaaja
Hyvinvointiohjaajan työ tukee ja kehittää alakoululaisten hyvinvointia, tuo esille lasten ”äänen” kouluyhteisössä ja aktivoi/osallistaa heitä. Merkityksellistä työssä on myös tukea ja kehittää koulun ammattilaisten ja verkostokumppaneiden yhteistyötä sekä koulu-koti -yhteistyötä ja vanhemmuutta. Keskeisiä tehtäviä ovat: Teemalliset oppitunnit ja luokkaprosessit, pienryhmät/kutsukerhot, välituntitoiminta, etsivä harrastustoiminta, nivelvaiheyhteistyö sekä koulun muuhun yhteisölliseen työhön osallistuminen (esim. monialaiset ryhmät, vanhempainillat, teemapäivät, tapahtumat).