Sähköinen asiointi ympäristövalvonnassa
Lempäälän kunnan ympäristövalvonnassa käytetään valtakunnallista Lupapiste-palvelua.
Palvelussa voi hakea ympäristövalvontaan liittyviä lupia sähköisesti sekä jättää neuvontapyyntöjä ennen luvan hakemista. Tarvittaessa neuvontapyyntö voidaan muuttaa myöhemmin lupahakemukseksi.
Lupapiste kattaa Lempäälässä seuraavat toiminnot
Maa-aineslaki
- maa-aineksen ottoluvat (MAL 4§)
- ilmoitus maa-ainesten kotitarveotosta (MAL 23 a §)
- maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteiskäsittelyhakemukset (MAL 4a § ja YSL 47a §)
Ympäristönsuojelulaki
- ympäristöluvat (YSL 27 §)
- yleinen ilmoitus (YSL 115 a §)
- rekisteröinti-ilmoitukset (YSL 116 §)
- ilmoitukset melua ja tärinää aiheuttavasta tilapäisestä toiminnasta (YSL 118 §)
- ilmoitus koeluontoisesta toiminnasta (YSL 119 §)
- ilmoitus poikkeuksellisesta toiminnasta (YSL 120 §)
- poikkeamishakemukset talousvesijätteen käsittelyvaatimuksista (YSL 156 §)
Muut
- luonnonmuistomerkin rauhoittaminen (LSL 26 §)
- ilmoitukset jätteen ammattimaisesta keräystoiminnasta (JL 100 §)
- vapautushakemukset vesijohtoon ja viemäriverkostoon liittämisvelvollisuudesta (VHL 11 § ja VHL 17c §)
- vesiliikennelain mukainen lupa kilpailuihin ja harjoituksiin (106 §)
- maastoliikennelain mukainen lupa kilpailuihin ja harjoituksiin (30 §)
- leirintäalueilmoitus
- hakemukset käytöstä poistetun öljy- tai kemikaalisäiliön jättämisestä maaperään
Lupapisteen käyttö sujuvoittaa lupa- ja ilmoituskäsittelyä mahdollistamalla neuvonnan, luvanhaun ja viranomaisasioinnin hoitamisen sähköisesti. Lisäksi se vapauttaa luvanhakijan virastoaikatauluista ja paperisten asiakirjojen toimittamisesta.
Luvanhakija voi täydentää hakemusta, lähettää kysymyksiä ja kommentteja muille osapuolille sekä tarkistaa lupahakemuksen vaiheen ja etenemisen itselleen sopivana aikana. Lupahakemukseen liittyvät kommentit ja muutokset näkyvät reaaliaikaisesti kaikille osapuolille.
Lupapiste ohjaa hakijaa täyttämään tarvittavat tiedot ja liittämään hakemukseen vaadittavat asiakirjat. Huolellisesti täytetty lupahakemus nopeuttaa luvan käsittelyä ja päätöksentekoa.
1. Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä.
Kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä salasanalla.
2. Hakemuksen tai neuvontapyynnön luominen.
Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide (kt. seuraava kohta). Tämän jälkeen pääset joko tekemään neuvontapyynnön tai luomaan hakemuksen aiempien valintojesi pohjalta.
3. Kutsu tarpeelliset tahot mukaan hankkeelle ”Osapuolet”-välilehdeltä.
Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa valita mukaan hakemukselle ja täten säästytään turhalta näpyttelyltä.
4. Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit.
Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.
4. Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Keskustelu”-ikkunan kautta.
5. Jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen” -välilehdeltä.